گزارش اجرای طرح روان درمانی هموطنان آسیب دیده زلزه کرمانشاه

1396-09-15 , 433 بازدید
گزارش بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه تیم مدیریت بحران روانی موسسه خیریه معراج امام حسن مجتبی (ع) درتاریخ 3آذر ماه ۱۳۹۶ ۱_جهت انجام بررسی های لازم و بازدید از منطقه زلزله زده استان کرمانشاه در منطقه ازگله از توابع ثلاث باباجانی حضور یافت
گزارش اجرای طرح روان درمانی هموطنان آسیب دیده زلزه کرمانشاه


✍️علی اصغر متین زاده

گزارش بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه


تیم مدیریت بحران روانی موسسه خیریه معراج امام حسن مجتبی (ع) درتاریخ 3آذر ماه ۱۳۹۶ 
۱_جهت انجام بررسی های لازم و بازدید از منطقه زلزله زده استان کرمانشاه در منطقه ازگله از توابع ثلاث باباجانی حضور یافت .
در ابتدای ورود به شهر نکته قابل مشاهده ساختمانهایی بود که به نظر سالم بودند اما با دقت بیشتر مشخص میشد که ستونها و دیوارهای ساختمانها آسیب های جدی دیده اند و در واقع اغلب خانه ها از داخل ویران شده اند و برخی نیاز به بازسازی جدی دارند .
۲_ نکته بعدی مشاهده وضعیت بهداشت منطقه بود ،که توسط شهرداری منطقه ۲۰ تهران جمع آوری می شد .
۳- پیگیری تیم جهت شناسایی و لیست کردن افراد آسیب دیده وبیماران دچار اختلالات روحی روانی از طریق بخشداری وخانه بهداشت ازگله انجام شد .
۴_با مراجعات میدانی برای افرادی که دچار آسیب های روانی بودند تشکیل پروند شد وبا هماهنگی که توسط متین زاده مسول تیم بحران روانی موسسه با خانم ویسی مسول بهزیستی منطقه ازگله انجام گرفت قرار شد این پرونده ها پیگیری شود و کارگاه ها و روانشناسان کرمانشاه برای کمک های مستمر و روان درمانی درخدمت این عزیزان باشند .
۵_با توجه به نیاز آموزش همگانی در خصوص بازسازی سلامت روان و آموزش مواجه حوادث و بلایا باکمک مسولین بومی منطقه اطلاع رسانی به مردم انجام گردید که توسط دکتر علایی و خانم مقدم و متین زاده و ۲ نفر از افراد بومی آموزش های لازم در ۳ گروه سنی مختلف با اشکال مختلف در مسجد جامع روستا برگزار شد.
۶_بیشترین مشکلات روحی شایع در منطقه : تروما ، اختلالات خلقی و تنش دیده شد و لیست عزیزانی که نیاز به درمان داروی و پزشک عمومی داشتند تهیه وجهت اقدامات لازم به بیمارستان صحرایی تحویل شد .
۷_ سایر گروه ها با بررسی میدانی به صورت مراجعه چادر به چادر و با مداخلات روان شناختی برای افراد میان سال و ترسیم نقاشی و شعر خوانی توسط کودکان انجام شد و با تشویق بچه ها به بازی های دسته جمعی ومشارکت ها از قبیل مسابقه و.،،کم کردن اضطراب را آموزش دادیم ولی نیاز به یک مهد کودک ثابت و بازی با بچه ها در محیط امن الزامیست که از دغدغه پدر و مادرها نیز کم میکند .

٨_ از دیگر نکات قابل قابل مشاهده و مهم وضعیت بهداشت روانی و جسمی ساکنین شهر سرپل ذهاب و ازگله بود ، اغلب زنان و مردان منطقه دچار تبخال در ناحیه لب و بینی شده و آفت های دهانی دردناک داشتند .
۹_ نبود امکانات استحمام و عدم وجود آب بهداشتی از مشکلات بسیار آزاردهنده و آسیب رسان در منطقه بود که موجب عفونت های چشمی و عفونت زنان در ساکنین منطقه شده بود .
۱۰_مشاهده وجود زخم های عمیق بر روی بدن و دست و پای ساکنین که دچار عفونت شده و افراد به دلیل شرایط بحرانی به این موضوع بی توجهی کرده بسیار نگران کننده است .

_ ????وجود گروه پزشکان سیار ????در منطقه ضروری است زیرا بسیاری از افراد یا امکان مراجعه به بیمارستان که نزدیک ترین اش کرمانشاه بود را ندارند و یا در اثر شوک روانی ایجاد شده و افسردگی دچار بی انگیزگی بوده و از پی گیری بیماری های خود و افراد خانواده حتی کودکانشان دست کشیده اند ، همچنین اغلب افراد ساکن چادرها دچار عفونت گلو بوده و یا علائم آلرژی و سرماخوردگی را داشتند که برخی در اثر گاز گرفتگی مشکل تنفسی داشتند که وجود گرد و غبار و سرمادر منطقه موجب تشدید این مسئله شده بود.
❗️ البته یک درمانگاه صحرایی در کنار خانه بهداشت منطقه ایجاد شده بود ولی بخواطر داشتن تنهایک پزشک داوطلب و یک خانم ماما فرد دیگری نیست که اینجا نیاز به حداقل ۱۰ پزشک دارد .

????از نکاتی که باید در طی روزهای آینده بصورت جدی به آن توجه کرد بهداشتی جنسی و بهداشت باروری منطقه است .????

۱۱_ از لحاظ بهداشت روانی وضعیت ساکنین بسیار بحرانی بود و اغلب در حالت شوک و یا در حال تحمل فشار روانی بوده ، همچنین وجود هر گونه تنش جدید پرخاشگری ساکنین اردوگاه ها را به شدت افزایش داده و موجب ایجاد درگیری در گوشه و کنار شهر شده .

۱۲_ حضور روانپزشک و روانشناس و همچنین ارائه نسخه دارویی به افراد در منطقه بسیار ضروری ست . که باید در دراز مدت این کار پیگیری شود

۱۳_ با توجه به عدم وجود برنامه ای جهت توزیع مناسب غذا وآب و نان .... باعث میشد در ساعاتی در اردوگاه ها مردم با کمبود آب و یا غذا مواجه شوند که البته به دلیل بی توجهی افراد به مسئله صرفه جویی میشد در همه جای اردوگاه های اسکان زلزله زدگان عزیز و گوشه کنار شهر بطری های نیمه خالی آب را مشاهده کرد .

????هشدارها ...
۱_ با توجه به مرزی بودن منطقه و حساسیت های موجود روند اجرایی طرح و کمک رسانی به مردم زلزله زده بسیار بسیار کند شده و بعضا مانعی برای کارها بوده و بخشدار قدرت اجرای لازم راندارد و گروه های داوطلب قبل از مراجعه به منطقه باید با سپاه همدان هماهنگ شوند.

۲_ متاسفانه با توجه به رسیدن کانکس ها ی آموزش و پرورش نیاز اساسی کودکان که به ادامه تحصیل و جلوگیری از عقب افتادگی درسی میباشد همچنان مدارس بازگشایی نشده است.
۳_عدم وجود آموزش های ویژه میتوانند
اختلافات زناشویی و خانوادگی را گسترش داده و ساختار خانواده ها را بطور جدی دچار آسیب کند .

۴ _ ساکنین روستاها باید با برنامه ای مشخص و طی فرایندی مناسب سریع تر به کار دامداری و کشاورزی خود باز گردانده شوند در غیر اینصورت دریافت کمک های بدون برنامه ریزی در طولانی مدت میتواند بافت فرهنگی منطقه و عزت نفس ساکنین را خدشه دار نماید
وباعث پرورش فرهنگ گدا پروری گردد
.
۵_عدم امکانات و غذا برای حیوانات باعث پراکندگی حیوانات درسطح منطقه
و پخش بیماریها و میکروب ها از حیوان به انسان شده و خود حیوانات در اثر کمبود غذا دچار بیماری ... شده اند .
@kheryiyemeraj

پرداخت آنلاین فرم عضویت خیرین کانل تلگرام